Виберіть місто

search
Місто з такою назвою не знайдено ...
Спробуйте ще раз!
067 320 40 70
067 313 41 25
Киево-Святошинский район
02.08.2017

Поділитися:

124549

У якому віці найкраще починати навчання дитини

Більшість батьків починають думати про навчання дитини, коли та ще бавиться з іграшками і робить зачіски улюбленим лялькам. Одні чомусь впевнені, що навчальний процес починається безпосередньо у школі, а до того часу нічого особливого робити і не потрібно. Інші ж починають «мозковий штурм» надто рано, коли в цьому ще немає нагальної потреби. Як завжди, потрібно шукати золоту середину. Однак, щоби дати батькам хоч якийсь орієнтир, розберемось, у якому віці найкраще починати навчання і коли це справді приносить користь.

Дитина і книжки

Навчання і розвиток

Для початку визначимось з термінологією, яка, попри свою простоту, не завжди повністю зрозуміла батькам. Насамперед чим навчання відрізняється від розвитку? Це одне й те ж саме чи зовсім різні поняття?

Навчання – це діяльність, в ході якої дитина здобуває нові знання та навички. Розвиток ж – це певна зміна, котра призводить до формування нової якості в певній сфері діяльності.

Наприклад, дізнатись про те, що кубик квадратний і зроблений з дерева – це навчання, а от придумати, як побудувати з різних кубиків певну споруду – розвиток. Тобто під час навчання дитина засвоює конкретні знання, в той час як розвиток – це завжди формування нових способів діяльності.

Розумовий розвиток тісно пов’язаний з процесом формування нейронних зв’язків. Адже вони виникають в процесі діяльності, коли мозок буквально підлаштовується під виконання певних завдань. Наприклад, коли дитина вчиться грати на піаніно, читає книгу чи малює, в її мозку формуються нові нейронні зв’язки, пов’язані з цими навичками. Чим частіше повторюється певна дія, тим міцнішими стають зв’язки між окремими нейронами. І навпаки, відсутність практики призводить до їх поступового ослаблення і навіть деградації.

Формування нейронних зв’язків у дитини відбувається безперервно, адже вона постійно отримує нову інформацію та засвоює певні навички. При цьому кількість сформованих зв’язків напряму впливає на рівень розвитку дитини – чим їх більше, тим дитина розвиненіша.

Як же сприяти формуванню нейронних зв’язків? Дуже просто – постійно навчати дитину чомусь новому і забезпечувати стабільний притік нових яскравих вражень. З цим завданням чудово впораються пізнавальні поїздки, розвиваючі ігри та інтерактивні заняття, перегляд цікавих фільмів та відео, творчі заняття чи навіть наукові експерименти, котрі можна провести у домашніх умовах. Саме з цього і варто починати педагогічну роботу з дитиною.

Ліпка з піни – цікаве та незвичне заняття для дітей

Сприятливі умови для розвитку дитини

На жаль, деякі батьки переконані, що для розвитку дитини достатньо читати їм на ніч книжки чи записати у художню школу. Однак розвиток повинен бути гармонійним та всебічним, адже мова йде про створення платформи для всього подальшого життя. А щоби його забезпечити, батькам потрібно:

  • ретельно піклуватись про фізичний та психічний стан дитини;
  • формувати різноманітне пізнавальне середовище;
  • залучати всі органи чуття в процесі навчання;
  • заохочувати самостійну роботу дитини;
  • враховувати її вік та особисті потреби.

Оптимальний вік для розвитку і навчання дитини

Очевидно, що розвивати дитину слід якомога раніше. Як ми вже знаємо, розвиток – це зміни і прогрес, при цьому немає значення, у якій саме сфері. Тобто заняття фізкультурою – це фізичний розвиток, відвідування театрів і музеїв – культурний, інтелектуальні ігри – розумовий і т. д. Залучаючи малюка до нових цікавих занять, які відповідають його віку, ви вже дбаєте про його розвиток. Не слід записувати 3-річну дитину до секції важкої атлетики, але й водити 6-річну дитину на лялькові вистави для найменших також немає сенсу.

Добирайте те, що буде зрозумілим, цікавим та корисним саме для вашої дитини, і робіть це постійно.

Дещо складніша ситуація з навчанням. Одні батьки вважають, що 3 роки – достатній вік для засвоєння конкретних навичок та вмінь. Деякі починають задумуватись над такими речами ближче до 5 років, а інші взагалі ігнорують це питання до моменту, коли настав час йти до школи.

Звісно ж, все залежить від готовності, цікавості та здібностей самої дитини. Не варто копіювати інших батьків і віддавати свою дитину в художню школу, тому що «Сусіди от Надійку в 4 роки на малювання відправили». Завжди орієнтуйтесь на власну дитину – чого вона хоче, в чому зацікавлена, які схильності має.

Окрім того, давно встановлено, що в певних вікових проміжках діти мають більшу схильність до засвоєння окремих навичок. Це середньостатистичні дані і керуватись виключно ними непотрібно, однак така інформація може стати у нагоді багатьом батькам:

  • розвиток мови та мовлення – від 0 до 6 років;
  • рух та активність – від 1 до 4 років;
  • розуміння встановлених правил та заведеного порядку – від 0 до 3 років;
  • активне сприйняття маленьких форм і предметів – від 1,5 до 5,5 років;
  • розвиток соціальних навичок – від 2,5 до 6 років.

Маленький дзюдоїст

Навчання дитини віком від 3 років

Загалом, більшість батьків починає приділяти більшу увагу навчанню дітей, коли малюки досягають 3-річного віку. Однак, аби ваші хороші наміри мали такий же позитивний ефект, потрібно враховувати особливості розвитку дітей у цей період.

Перше, що вам потрібно запам’ятати: основна діяльність 3-річної дитини – це гра. Відповідно, все навчання повинно відбуватись в ігровій формі.

Психічні процеси дитини ще недостатньо стабільні, а її поведінка та пізнавальна активність напряму залежить від самопочуття та всього, що відбувається довкола. Дитині важко сконцентрувати увагу на процесі навчання, а от відволіктись від нього вона зможе без проблем. Кумедний пес за вікном, улюблений мультфільм по телевізору чи цікавий ґудзик на светрі можуть звести нанівець всі ваші педагогічні старання. Аби дати раду з навчанням, дотримуйтесь 2 умов:

  1. не тисніть на дитину, не примушуйте її вчитись і не сваріть за непослух – так ви тільки викличете відразу до занять;
  2. створюйте багате і різноманітне середовище для розвитку, в ідеалі – навчально-ігрове.

Навчання дитини віком від 5 років

Дитина все ще найбільше любить і сприймає ігри, однак поступово вони стають складнішими та більш структурованими (зокрема, в них з’являється конкретний сюжет і ролі). Тобто в цей час вже можна застосовувати модель «вчитель–учень», в якій ігрова складова буде поєднуватись з навчальною.

Крім того, з’являються нові сприятливі фактори для навчання: збільшення обсяг’у пам’яті, зростання уваги та концентрації. Окрім того, і увага, і пам’ять поступово стають цілеспрямованими, тож дитину цілком реально зосередити на певному предметі чи об’єкті вивчення. Щоб досягти успіхів на цьому етапі, потрібно:

  1. продумувати заняття, котрі будуть цікаві дитині, і вивчати об’єкти, на яких вона зможе і захоче зосередитись;
  2. мотивувати дитину до навчання, пропонуючи їй бонуси на певні досягнення.

навчання дитини віком від 7 років

На щастя, в цей час саме навчання стає основною діяльністю дитини. Їй цікаво і навіть життєво необхідно досліджувати світ довкола себе, дізнаватись щось нове і застосовувати отримані знання на практиці. Зміни відбуваються і на ментальному рівні: ще більше зростає пам’ять, підвищується точність реакції, формується прагнення до саморозвитку.

Школярі вчаться розв’язувати різноманітні задачі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати та узагальнювати отриману інформацію. Однак увага залишається все ще нестабільною, хоч втримувати її дітям стає легше. Аби ефектно скористатись всіма перевагами цього періоду, потрібно:

  1. забезпечити дитині доступ до нової інформації та задовольняти її потребу в отриманні знань;
  2. не переобтяжувати увагу та добирати цікаві теми для вивчення.

Коли розпочинати навчання дитини і в який спосіб організувати навчальний процес, вирішувати тільки Вам. Якщо Ви стежите за розвитком дитини від самого народження, знаєте, що їй подобається, і впевнені, що вона справді готова навчатись, то зробите правильний вибір.

Хочете розвинути інтелектуальні здібності вашої дитини?

Заповніть форму, і ми підберемо безкоштовний урок.

Некоректні дані
Некоректні дані
Некоректні дані
Відправка...

Натискаючи на кнопку, ви погоджуєтесь на обробку персональних даних

Поділитися:

Запис на безкоштовний урок

Введіть телефон, і ми Вам передзвонимо для уточнення деталей

Некоректні дані
Некоректні дані
Некоректні дані
Онлайн навчання
Навчання у центрі
Некоректні дані
Некоректні дані
Некоректні дані
Відправка...

Натискаючи на кнопку, ви погоджуєтесь на обробку персональних даних

Написати директору

Некоректні дані
Некоректні дані
Некоректні дані
Відправка...

Натискаючи на кнопку, ви погоджуєтесь на обробку персональних даних